BRYGGPLAN OCH BRYGGVÄRDAR
Organisationen kring bryggorna under sommartid utförs av ansvariga för sommarhamnen samt två bryggvärdar per brygga. De skall dels bistå medlemmarna med råd/anvisningar men också besiktiga att ÅSS regelverk efterlevs. Namn/mail/mobilnr är anslaget på utgångsbryggorna.
ÅSS hyr alla pontoner från Stockholm stad vilket medför att vi har en skyldighet att hålla dessa i gott skick. Bla rapportera brister snarast de upptäckts.
Alla Y-bommar äga av ÅSS och bryggvärdarna besiktar dessa årligen, upptäcks brister, meddela din bryggvärd.
Expeditionen ansvara för placering av båtar och har som uppgift att optimera tsm hamnchefen anläggningen. Ingen omflyttning av Y-bommar får ske utan expeditionen tillstånd.
Båtbredd räknas ut med tillägg för fendrar, dvs båt + 50 cm. Kan variera vid bryggövergångar. Båtar över 4 meters bredd får + 10 cm bredd på platsen.
LIGGA I VINTERHAMN
Information och regler för ÅSS VinterHamn
Sedan 2013 har medlemmar tillsammans monterat upp en vinterhamn för vinterliggare. Vinterhamnen har utvecklats och vuxit för varje år. Säsongen 2018-2019 var det 62 båtar som låg i ÅSS VinterHamn.
Inför varje säsong håller vi ett informationsmöte i spetember med råd och tips för nya och gamla vinterliggare. Håll ögonen på hemsidan nyheter när nästa möte är.
VinterHamns säsongen är 1 nov – 31 mars
ÅSS ordnar
– Hamnområde med strömbildare som håller isfritt runt båtarna.
– Tillgång till 10 amp eluttag för arbete eller ett s.k. elkortsavtal för kontinuerlig frostvakt.
– Vaktronder varje dag under säsongen. Varje medlem gör 1-2 ronder per säsong enligt fastlagt schema. Vaktronden innefattar kontroll av båtar och virvlar och tar ca 1-2 timmar. Efter ronderingen rapporterar medlem eventuella avvikelser på VinterHamns ”whats up” tråd. Medlem meddelar också direkt till båtägare via telefon/sms om man upptäckt någon fel på annan medlems båt.
– Medlem hjälper till att montera upp (hösten) alternativt ner (våren) vinterhamnen. Arbetet brukar ta ca 3-4 timmar. Vi rekomenderar att om det är första gången du ligger i ÅSS VinterHamn så väljer du att var med på hösten. Det ger dig en bra chans att förstå hur hamnen fungerar, var virvlar är placerade och du kan få tips och hjälp med att lägga båten på plats.
Båtägaren
– Ser tillatt båten är förtöjd enligt ÅSS regelverk, se KRAV PÅ UTRUSTNING
– Alla skrovgenomföringar är fyllda med miljömärkt antifrysmedel .
– Att båten är utrustad med automatisk länspump med nivåvakt.
– Att båten är försäkrad för att ligga vatten under perioden 1 november till 31 mars.
Båtägaren ansvarar alltid fullt ut för sin egen båt avseende:
– Vinterförvaring enligt båtens gällande försäkringsvillkor.
– Föreningen stadgar och regelverk.
– Regelbunden tillsyn av egen båt.
Datum och tider m.m annonseras under nyheter på hemsidan + att du kan alltid få snabb information genom att skicka ett mail till vinterhamn@åss.nu så får du omgående ett autosvar med det mesta du behöver veta.
Förläng båtsäsongen du me…
Välkommen och väl mött i VinterHamnen
LIGGA PÅ LAND VINTERTID
ÅSS ligger vid en av Stockholms vackraste promenadstråk vilket innebär att många människor är i och omkring vår varvsmiljö. Detta medför dels faror för tredje person men också att allmänheten reagerar på om området inte är välstädat och snyggt.
Inom ÅSS är alla båtägare skyldiga att ha en giltig försäkring till skydd för tredje part oavsett om du ligger på land eller i sjön i delar av året.
Båt på varvsplan
– ÅSS arrenderar plats på varvsplan under vintersäsongen för ca 200 båtar
– Varvschefen planerar plats på land efter båtens längd och vikt
– Sjösättning i slutet april, torrsättning i början av oktober, se vidare under avsnittet ”sjösättning/torrsättning”
– Alla båtar MÅSTE vara märkta med medlemsnummer/namn för att snabbt kunna identifiera dessa vid ev problem/skadegörelse etc
– Beträffande krav på täckning och märkning se nedan
Pallning/stöttor/bockar/täckning
– ÅSS ställer krav på hur båtens ställs upp och vilket material som används. Dessa regler är för säkerhetsmässiga och hanterbara skäl. Avsteg kan innebära att din båt INTE blir lyft vid sjö/torrsättning!
– Båtägaren är själv ansvarig för att pallning är av lämplig typ och har den hållfasthet båten kräver. Speciellt skall observeras att hamnplanen har begränsad bärighet, speciellt vid tjällossning och rik nederbörd. Båtägaren skall själv kontrollera att pallning och stöttning av båten sker på ett fullgott sätt.
– Dock har också klubben åsikter i frågan, allt från risk på skador på person, passerande eller medlemmar. Dessutom arbetar vi med ständig förbättringar vilket medför att pallningsmaterialet måste uppfylla kriterier som lätthanterligt, enkelt, säkert, bärighet samt lätt stuvat i våra begränsade utrymmen.
– Nedanstående krav och riktlinjer fråntar inte i något fall båtägaren från ansvar enligt ovan. Dessa tjänar huvudsakligen till att garantera att pallningsmaterialet är anpassat till vår hanteringsutrustning och att inte intilliggande båtar drabbas av skador eller olägenheter. Kontrollera alltid att din båt är skyddad genom försäkring för såväl egna skador som skador du kan anses vara ansvarig för.
– Är du osäker på vad du skall välja för pallning, kontakta varvschefen i god tid före upptagning, för ytterligare råd och anvisningar. Har du en pallning som inte motsvarar våra minimikrav kan du vägras att lyfta båten ur sjön. Ytterst, om brister upptäcks i samband med torrsättningen, vilka inte omgående kan rättas till, kan båten återbördas till det våta. Beslut om sådana åtgärder fattas av varvschefen.
Besiktning
– ÅSS hamnkommitté genomför årligen besiktning av pallmaterial. Får du nedslag eller anmärkning skall detta åtgärdas inom föreskriven tid.
Segelbåtar (se bilder under krav på utrustning)
– Alla fenkölade(inkluderat långkölade) segelbåtar skall under vinterförvaring vara uppställda med stöttor av hamnkommittén godkänd typ. ÅSS kommer att eftersträva att vaggor och vagnar försvinner, allt för att både säkra torrsättningen, minimera merarbete och risker i samband med torr- och sjösättning.
– Flerskrovsbåtar stöttas efter överenskommelse med hamnkommittén.
– Storleken skall vara anpassad till aktuell båttyp. Minst 4 stöttor (2 st. på var sida) för båtar under 22 fot, och minst 6 stöttor (3 st. på var sida) för båtar över 22 fot.
– Stöttorna skall vara stagade i såväl längd- som tvärskeppsriktningen samt vara försedda med väl förankrade stödplattor mot skrov.
– Justeringsskruvar och ev. bultar, som skall lossas vid avpallning, skall vara väl smorda vid upptagningstillfället.
– Är stöttor eller bockar utförda i trä skall dessa vara tillverkad av röt- och sprickfritt virke av kraftiga dimensioner.
– Kontrollera årligen att materialet inte försvagats av ålder eller tidigare användning.
– Märklappen som sätts på pallningen i samband med torrsättningen skall finnas kvar och vara fullt åtkomlig för läsning fram till sjösättning. Märk också din presenning med medlemsnummer och eventuellt mobilnummer.
– Hela båtens tyngd ska vila på kölpallningen. Stöttornas uppgift är endast att stabilisera båten i sidled. Därför är det viktigt att använda pallningsvirke av god kvalité och kraftig dimension samt att placera dem på hårt underlag.
– Placera båten alltid på, minst 2 pallningar som skall placeras under båtens köl. – Båtstöttorna ska placeras med jämna avstånd längs båtens längd. Avståndet mellan stöttorna bör vara maximalt 180- 240 cm. Stöttorna ska placeras symmetriskt på båtskrovets vardera sida. Vrid stöttorna så att de pekar mot båtens mitt. En extra stötta med V-topp skall vid behov användas under båtens för. Använd bitar av plywood under stöttornas ben om underlaget är löst. Stöttornas topp skall kunna justeras steglöst i höjd tills toppskivan möter båtskrovet. Toppskivan ska ligga i 90-graders vinkel mot skrovet. Placera stöttan under båten så att justerskruven och träplattan hamnar i en rät vinkel mot skrovet. En kätting eller spännband skall monteras mellan varje par av stöttor på skrovets olika sidor för att förhindra stöttorna ifrån att glida isär. Om ett par av stöttorna hamnar vid kölen, dra kättingen/bandet under kölen upp till andra stöttan.
– OBS! Knyt aldrig presenningslinor (eller andra föremål) i båtstöttorna! Vid kraftig vind kan stöttan ryckas undan!
Hamnkommittén är gärna behjälplig med val av stöttor och/eller pallning.
– Bidra med förbättring/förenkling av arbetet på hamnplan genom att ersätta din vagn, vagga eller andra svårarbetade lösningar med enkla lösningar typ; Seaquip eller Tyresö, Crado stöttor mfl.
Motorbåtar(se bilder under krav på utrustning)
– Motorbåtar avpallas på bockar/stöttor med en maximal bredd av båtbredd plus 0.5 meter per sida och en lägsta höjd om 0,7 m.
– Bockens ben skall parvis vara försedda med underslag för att förhindra att enskilt ben sjunker i tjälskjutande eller mjuk mark. Lösa plankbitar skall finnas tillgängligt för ev. behov av extra underpallning p.g.a. marklutning.
– Stöttor skall vara integrerade med (påbyggda på) bocken och vara justeringsbara för enkel avpallning (direkt markstöttning godkänns inte). Alternativet är här att göra precis som segelbåtsägarna, dvs med Seaquip eller motsvarande stöttor och med likartad säkring
– Bockar/stöttor av trä skall vara av röt/sprickfritt virke med kraftiga dimensioner. Kontrollera årligen att dessa inte försvagats av ålder. Innan du köper, kontrollera alltid att den är väl dimensionerad med hänsyn till vikten av din egen båt. Exempel på leverantörer; Press & Son, Siggebocken, Tyresöbocken(rekommenderas fast lösning).
Täckning av båt (se bilder under krav på utrustning)
– Täckning av båten kan ske på olika sätt. Hus, A-ställning, däckställning eller liknande lösning. Storleken på täckningen skall anpassas till båtens storlek och inte överskrida båtstorleken med mer än 0.5 meter. Höjden skall även den anpassas till båtens storlek och höjd. Debitering kommer att ske med samma kvm-pris som för själva båten.
– Det är viktigt att båten är så väl täckt att regn och snö inte kan tränga in. En båt som är väl täckt och ventilerad torkar ur och därmed minskas risken för köldsprängning som kan inträffa när fukt tränger in i materialet och det sedan blir minusgrader. Undvik att bara svepa om en presenning då det samlas mängder med vatten/snö/is och båtens tyngd ökar ordentligt.
– Tänk alltid på att konstruktionen ska tåla hård blåst och snö.
– Vare sig du bygger båthus eller har en däckställning så måste du se till att vinden inte lyfter presenningen och täckställningen. Sätt fast både ställning och presenning ordentligt. Ett par extra linor utanpå presenningen gör att vinden inte rycker sönder öljetterna lika lätt.
En absolut regel är att täckningen aldrig får fästas i båtens bockar och stöttor eller anbringas på båten så att vindkraften verkar på skrovet.
– En praktisk metod är tynga ner presenningen med plastflaskor som fyllts med sand. Om plastpresenning används ska den vara armerad och försedd med förstärkta hörn.
Båtägarens kontroll
– Det betyder att man bör besöka sin båt minst en gång var varje vecka för att ”kolla läget”. Byt gärna kontaktuppgifter med din båtgranne och alternera dagar, sår har ni bra kontroll på er båt, både avseende stöttning såväl som inbrottsförsök/stölder.
Exempel på godkänt/icke godkänt material
– Godkända båtbockar på ÅSS
– Ej Godkända båtbockar på ÅSS(tar för stor plats, tar för lång tid att justera)
Godkända stöttor på ÅSS (eller motsvarande typ)
– Ej godkända på ÅSS (för tunga, justering tar för lång tid)
SJÖ & TORRSÄTTNING
Inom ÅSS är alla båtägare skyldiga att ha en giltig försäkring till skydd för tredje part (enligt våra stadgar) oavsett om du ligger på land eller i sjön i delar av året.
Lyft av båtar vid sjö respektive torrsättning.
ÅSS arrenderar plats på varvsplan under vintersäsongen för ca 200 båtar.
– Varvschefen planerar plats på land efter båtens längd och vikt
– Normalt sker sjösättning sista helgen, lördag/söndag i april
– Torrsättning sker normalt första helgen, lördag/söndag i oktober kompletterat med en eller fler vardagar.
– De sk ”Nepparna” har egen planering av sjö-/torr-sättning precis som trailerbåtar
– ÅSS anlitar ett extern företag som via mobilkranar lyfter båtar upp och ned från vattnet. Dessa mobilkranar kör med båten hängande i sling till utsedd plats.
– Planeringen renderar i sjö/torrsättningslistor med angivande av tidpunkter/ordningsföljd, anslås ca en vecka innan det är dags
– Båtägaren skall vara närvarande och aktivt delta under passet som tar ca 4 timmar.
– Organisationen kring sjö/Torrsättning sköts av varvschefen inkl lyftledare mfl
– Speciella instruktioner delas ut vid dessa tillfällen
– Beträffande krav på pallning, stöttor, bockar, täckning och märkning se avsnittet ”Ligga på land-vintertid”
– Alla sjösättning/Torrsättning är en säkerhetsmässig utmaning både för medlemmar men också passerande flanörer. Följ varvschefens instruktioner noggrant!
EGEN TRAILER
– Inom ÅSS är alla båtägare skyldiga att ha en giltig försäkring till skydd för tredje part (enligt våra stadgar) oavsett om du ligger på land eller i sjön i delar av året.
– ÅSS arrenderar plats på varvsplan under vintersäsongen för ca 200 båtar, varav ca 25 är trailerbåtar
– Varvschefen planerar plats på land efter trailerbåtens längd och vikt
– Normalt sker sjösättning i mitten/slutet av april
– Alla trailers måste tas bort en vecka efter sjösättningen(senast 15 maj)
– Torrsättning sker normalt mitten/slutet i oktober
– En separat uppställningsplan anslås i samband med övrig torrsättning
– Samtliga trailers OCH båtar skall märkas med medlemsnummer/namn
– All sjösättning/torrsättning sker av båtägaren via ÅSS båtramp
– Rampen skall alltid hållas låst när den inte används
– Beträffande krav på täckning och märkning se avsnittet ”Ligga på land-vintertid”
Följande trailers är godkända på ÅSS
Ej godkända trailer/båtvagnar på ÅSS (tar för stor plats)
KRAV PÅ UTRUSTNING
klicka nedan på länkarna
EL & VATTEN
Under vintersäsongen på land
ÅSS placerar ut stolpar med uttag för max 10 AMP i samband med torrsättningen
– Under vintersäsongen är det inte tillåtet att ha el inkopplat till båten på hamnplan då du inte befinner dig vid båten, dels på grund av elförbrukningen men framförallt på grund av risk för brand.
– När el kopplas in för arbete på den egna båten måste kabel med jordledare och kontakter vara godkända för utomhusbruk och av godkänt material, IP44. Och märkta med medlemsnummer/namn. Tillse att kablar inte ligger i vattenpölar på marken, risk för kortslutning.
– Vatten är frånkopplat på hela varvsområdet under vintersäsongen, öppnas i april, stängs av i slutet oktober
– Vattenposter finns vid lyftklacken(skrovet), mastbryggan och gaveln på klubbhuset samt vid utgångsbryggan. Det är INTE tillåtet att hämta vatten i klubbhuset
Under vintersäsongen i hamnen
ÅSS placerar ut elskåp för strömvirvlar och därmed kan vi åstadkomma i stort sett en isfri hamn.
– EL inkopplingar till båtarna sker via ordinarie elstolpar och skall vara av, IP44 klass. EL kort skall lösas och finns i olika förbrukningsnivåer.
– Inget vatten finns tillgängligt på bryggorna.
Under sommarsäsongen i hamnen
Under sommarsäsongen kan EL kopplas in till båten om man löser ett EL-kort. Behöver du kontinuerligt ström kan du hyra en elmätare av ÅSS och betala din förbrukning själv. Alternativt köpa ett El-kort som gäller för säsongen. Kortet fästes med buntband på kabelns ena ände mot El-stolpe. Anläggningen skall godkännas av ÅSS.
El på bryggan är avsedd för underhållsarbete, dräneringpump och för att ladda batteri m.m. Lämnar du båten för dagen måste strömkabeln kopplas ifrån. Hamnkommittén samt patrullerande nattvakt förbehåller sig rätten att bryta strömmen om inte ovanstående följs. Det är tillåtet att ladda batterierna eller arbeta med båten utan EL-kort under förutsättning man är på plats ombord. Alla kablage skall vara av IP44 typ
Vattenposter finns på alla bryggorna under sommarsäsongen, öppnas i april, stängs av i slutet oktober. Medlemmen får själva ordna vattenslangar
Vattenposter i övrigt finns vid lyftklacken(skrovet), mastbryggan och gaveln på klubbhuset samt vid utgångsbryggan. Det är INTE tillåtet att hämta vatten i klubbhuset.
BYTA BÅT
När du ska byta båt. Kontakta expeditionen innan för att förvissa dig om att båten är godkänd i förening och passar in på din båtplats.
Bryggplatser på Årstavikens Segelsällskap
- Alla bryggplatser ägs av Årstavikens Segelsällskap. Båtplatser tilldelas båtägaren via expeditionen. Också innebärande att omflyttningar kan bli aktuella vid behov. Båtägaren får ej flytta Y-bommar.
- För att få rätt båt på rätt plats måste båtmåtten vara fastställda.
- Båtägaren är ansvarig att uppge rätt mått på sin båt.
- Det som gäller är LOA, dvs längd inkl badbrygga, peke etc, Båtens längsta mått
- BOA, dvs på båtens bredaste ställe, oftast tvärskepps vid relingskant
- Båtens djup, dvs hur djup sticker båten ner i vattnet
- Båtens vikt inkl vid normal användning, dvs oftast mer än fabriksuppgift, viktigt för sjö/torrsättning av mobilkranar
- Båtens namn, båtfabrikat och typ
- ÅSS expedition godkänner/avfärdar dessa uppgifter och registrerar rätt uppgifter i BAS K.
- ÅSS använder CC mått (center till center på Y-bommar) vid båtplacering och platstilldelar också utifrån Y-bomslängd.
- Vid de årliga bryggplatskontrollerna är det CC mått som gäller och som uppdateras i BASK
- Debiteringsmodellen är bomavgift + platsavgift + båtplatsens bredd (CC mått) * meteravgift (idag 610kr/m)
CC är måttet mitt på bommen i längsled, Bommen bredd är vanligtvis 100 mm, dvs därmed minskar avståndet mellan bommarna med 50+50 mm = 100 mm
Båtens bredaste del (ofta relingskanten) är det som utgör basen, därefter läggs fendrar till på varje sida, normalt 140 – 200 mm, båtplatsberäkning utgår från båtbredd samt 500 mm, dvs 250 mm per sida av båten. CC måtten skall därmed vara båtbredd+500 mm.
Exempel; båtbredd 3,00 meters båt inkl fendrar 400 mm CC mått bör då vara 3,50 meter.
UNDERHÅLLSPLANER
ÅSS ligger vid en av Stockholms vackraste promenadstråk vilket innebär att många människor är i och omkring vår varvsmiljö. Detta medför dels faror för tredje person men också att allmänheten reagerar på om området inte är välstädat och snyggt.
• Slipen/Mastkran
Mycket energi kommer läggas på att renovera slipen så den kan användas både vid Sjö/Torrsättning men också vid båttvätt för båtar med rengjord båtbotten. Byte av vajer/styrhjul på mastkran.
• El & Vatten
Fortsatt renovering av El-installationerna, nu är det sliphus, mastskjul och varvsplans tur. Gamla icke tillförlitliga lösningar bytas ut mot moderna, enkla och säkra. Ett resultat blir bla mer kapacitet på varvsplan.
Vattenutkast på bryggården i samband med klubbhusbygget kommer
• Bryggor Vinterhamn/sommarhamn
Omflyttning av båtplatser kommer planeras, så tyngre/större båtar flyttas ut till ytterbryggorna. Detta minskar svallet i hamnbassängen avsevärt
Årets utökning av vinterhamnen fortsätter även nästa år, gränsen nu lagd vid 100 båtar. Vi väntar fortfarande att staden skall lägga ut den nya toatömningsbryggan
Första planering för utbyte av pontoner skall ske. Dialog med staden om tidsplanerna.
• Jollegård/Traktorskjul
Skall byggas om till utrymme för medlemmarnas cyklar, sopkärlen samt godkända medlemsstöttor.
Vår dröm om en verkstad för medlemmarna i traktorskjulet skall diskuteras.
• Sjö/Torrsättning
ÅSS kommer under närtid behöva ändra lyftmetoder eftersom lyftföretagen inte vill köra med båtar hängande från mobilkranen. Hamn kommittén kommer innan 2019 års torrsättning finna ny eller kompletterande metoder. Kan komma påverka tider, omfattning, organisation och kostnader.